Saturday, September 12, 2009


Kek Lapis Strawberry

kek ni kek bisa jer hari ni ....tapi kurang lebih 15 tahun dahulu kek ini mempunyai riwayat yang berkaitan dengan riwayat aku. Masa tu aku baru tingkatan 3. Mak suruh buat kek. Dalam keletihan di bulan, pabila aku jejak kaki di rumah usang tempat kami tinggal tros aku ke dapur. 'Kacau gula dengan buttercup dulu' the very first order yang aku dapat dari mak untuk mula memproses kek lapis ni. Dengan pantas dan tangkas bak harimau bintang, aku mencapai mangkok kaca tempat bancuh 'doh' kuih raya yang mak beli masa kami masih lagi di pekan Sungai Besi.

'bubuh so makuk gulo denge so buttercup tu' ...dengan pelat kelantan pekatnya mak memberi arahan kedua. Aku pun heran macammana mak aku boleh pelat cakap Kelantan sedangkan mak berasal dari Kampung Baru, ayah yang berasal dari Pasir Puteh, tak lain dan tak bukan mesti di sebabkan getah pucuk ketereh depan rumah yang mak cicah ngan budu masa ngandungkan si liana tu. haih. Sambung cerita kek tadi, aku pun amik mangkuk kaca tu dengan senduk nasi yang di perbuat dari kayu maka mencarilah aku tempat untuk bertengek. Tak lain dan tak bukan tempat terbaik adalah di hadapan Oven Butterfly yang harganya dulu tak sampai pun Lima Puluh Ringgit. Aku pun mulalah mengacau doh campuran gula dan buttercup tadi. Dah dekat setengah jam mak tak bagi arahan ke tiga lagi. Haih tangan dah nak tercabut ni. Masa tu aku berniat dalam hati, nanti aku dah bekerja aku nak belikan mak mesin kek pakai tekan-tekan jer (alhamdulillah dimurahkan rezeki aku dah belikan mak mesin tu - dah rosak dah pun). Setelah hampir 50 minit, barulah arahan ke tiga di terima. Ok doh dah sebati. Dah putih pun adunan tu, mesti naik cantekkkk kek ni nanti. "Ok sekarang masukkan telor 6 bijik. Masuk satu-satu " arahan ke tiga aku terima. Ni memang paling aku minat. Konon-konon nak buat macam ala-ala mamak goreng mi kat kedai tu, pecah telo sebelah tangan jer. Berdebus telo yang pertama mencecah muka adunan yang aku kacau tadi dan seterusnya bedebus lah satu per satu telo-telo tu sehingga 6 bijik. Arahan ke empat di terima masukkan icing vanilla satu tudung. Dengan pantasnya aku memasukan icing vanilla tu dalam adunan kek aku tu. Wahhhh teros doh tu berbau wangi. malas lak nak tulis ....jap jap tido jap kang sambung ....

1 comment:

  1. wah.... tak sambung bila nya nak sambung? tak de part nostalgia lagi.... MANA babe?

    - kak yatts -

    ReplyDelete