Tuesday, July 14, 2009

Dosa atau Dosa? atau Dosa!

Hari diluar sana bak menangisi kelamnya makhluk bumi. Antara wujud dan khatamnya nur cahaya si pemanggil seru. Ke mana hala kita bila hari-hari berlalu? Aku hairan dengan kewujudan dugaan... mengapa kehidupan tidak pernah boleh lari dari terduga? layakkah kita diuji bila kita ini adalah yang lalai? apakah dalam kelalaian yang hanyut itu kita ini masih di duga-duga? masih sudikah kita, mungkin aku mungkin kamu diduga dalam kelalaian? atau mungkin kita hanya menoleh dan berkata pada diri "ah orang lain lagi jahil hidupnya" sejauhmana lagi kita mahu melangkah dalam gelombang kesesatan sejauhmana lagi kita mahu tertawa sedang selayaknya kita menangisi kehilangan maruah diri yang sebenarnya hanya tinggal sisa-sisa

kekadang aku terhitung kira dosa yang terpalit pada diri, apa aku masih layak memiliki kerahmatanNya? atau aku atau mungkin kamu sudah jauh dari sifat syukur dan sudah amat dekat dan akur dengan kufur gelombang-gelombang dunia. Ku toleh kanan ku toleh kiri mengapa semua kita sudah seakan sama, bukan sama berjaya tapi sama lupa! selama lama mana kita mahu melupai yang zahir dan yang batil. Apa kita akan mampu menyuci dosa bagai waktu dulu merengek tika pertama kali melihat wajah dunia? pernahkah kita menghitung dosa yang mengikat tubuh atau ia sudah terlalu biasa hingga kita lupa yang kita ini hidup di duniaNya....

-Ingat buat aku kala kamu lupa ingat buat kamu kala aku lupa-

1 comment: