Monday, May 03, 2004

kakiku....
kakimu....
melangkah mengendang tanah mulia ini
melangkah menempuh tanah bechak bukan kerna hari hujan
melangkah tegak kakiku sehari hari dibumi ini
melangkah megah bukan kerna aku bongkak
melangkah dibumi ini yang makin condong melihat maut bangsa

bumi ini...
milik aku ..
milik kamu ...
milik dia ...
milik kita...

hari ini ku bangun berjalan di tanah ini
yang mata sepet tiada lagi memakai cop stick untuk makan mee
yang sawo matang tidak lagi kekok duduk semeja dengan yang hitam hanya nampak butir mata dan giginya itu ...
mereka bicara ....
pada satu kata yang sama...
mereka tertawa...
pada satu bahasa...
aku bangga...

esok..
belum tiba lagi ...
aku gusar... kerna bau hari ini kurang enak..
aku gusar ... kerna anakku ini sudah bertindik telinganya
aku gusar .... kerna hidung sudah ada besi
aku gusar... lelaki itu sudah lanjut umurnya masih kepit kepitan dengan simuda hingusan
aku gusar...............
...gusar wangi sudah hilang harumnya....

No comments:

Post a Comment